Boria Zaman Dahulu

Sabtu, Ogos 07, 2010

Pengkisahan Sejarah BORIA di Pulau Pinang








Majlis Pengkisahan Sejarah BORIA di Pulau Pinang telah diadakan pada 3 Ogos 2010 baru-baru ini bertempat di Auditorium P. Ramlee, Kompleks Pustaka Warisan Seni, Jalan P. Ramlee, P. Pinang. Anjuran Arkib Negara Malaysia Cawangan Pulau Pinang dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Pulau Pinang.

Y. Bhg. Dato' Haji Sidek bin Haji Jamil, Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia telah merasmikan majlis yang gilang gemilang ini di hadapan lebih 250 orang penonton yang memenuhi ruang Auditorium. Turut bersama ialah Cik Mariam Binti Sulaiman, Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Pulau Pinang.

Persembahan Boria oleh kumpulan Boria KKJ Pulau Pinang memulakan acara dengan boria bertajuk 'Martabatkan Warisan Boria'.

Bahagian ke dua pula ialah sesi pengkisahan sejarah, sesi soal jawab dan kuiz boria. Pengkisahan sejarah boria P. Pinang yang dirakamkan oleh Arkib Negara Malaysia telah dipengerusikan oleh Omar Hashim (Omara) penggiat boria Pulau Pinang. Tokoh tokoh pengkisah pula ialah Tuan Syed Akir bin Syed Ahmad (Boria Anak Tanjung), Encik Abu Bakar bin Md. Kassim (Boria Dakotas), Tuan Haji Md. Zain bin Mohd (Boria Kg. Rawana) dan Enzik Zainul Abidin bin Hussain (Yussof) (Boria Sungai Pinang).

Objektif Program ialah:
1. Mendapatkan maklumat berkaitan Boria secara terus daripada tokoh-tokoh yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam perkembangannya.
2. Untuk mengumpul, menambah dan melengkapkan maklumat berkaitan teater tradisional masyarakat Melayu Pulau Pinang untuk simpanan Arkib Negara Malaysia dan seterusnya dibuka kepada para penyelidik untuk rujukan.
3. Untuk merekodkan maklumat lisan daripada tokoh-tokoh bagi melengkapkan maklumat bertulis berkaitan boria.
4. Untuk menyebarkan maklumat berkaitan persembahan Boria kepada seluruh rakyat negeri Pulau Pinang.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...