Boria Zaman Dahulu

Isnin, Disember 01, 2008

Perarakan dan Persembahan Boria Pulau Pinang di Majlis Pengistiharan Watikah George Town Melaka Bandar Warisan Dunia



Setelah menunjukkan Pra persembahan pada petang 22hb. November di Dataran Merdeka, Kumpulan Boria Klasik Pulau Pinang sekali lagi menyertai perarakan dan membuat persembahan di pentas utama berhadapan pentas diraja sempena Majlis Penyerahan Watikah Pengisytiharan Melaka dan George Town sebagai Bandar Raya Bersejarah di Selat Melaka di Dataran Merdeka.

Pada Majlis Penyerahan Watikah Melaka dan Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia yang dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. 

Penyerahan watikah itu disampaikan oleh Presiden Suruhanjaya Kebangsaan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein kepada Tuanku Mizan.


Turut hadir pada majlis itu ialah Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah; Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob; Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas; Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal; Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.  Turut hadir Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abas dan Yang di-Pertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob.

Kumpulan Boria Pulau Pinang menunjukkan persembahan boria sebelum merdeka. Kostum, prop dan irama lagunya juga seperti boria zaman dahulu.  

Antara yang menyertai persembahan boria ini ialah: Ahmad Nizam Ramli, Hazlan Abdul Hamid, Hazli Abd. Hamid, Hamizar Abd. Hamid, Ahmad Hazimin Abu Bakar, Khuri Mohd Noor, Haizal Hezree Mohd. Hussain, Mohd Firdaus Mazlan, Azmir Aziz, Wan Azrul Azizan, Hasrol Hisham Mohd. Hassan, Rosely Abdullah, Shamsuddin Othman, Jibran Khalil Sinda Madar, Zahari Rasid, Aura Almahadi Khuri, Mustaffa Ishak, Omar Hashim, Wan Kamarulzaman dan ramai lagi. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...