Boria Zaman Dahulu

Ahad, Februari 12, 2012

Gema Permata, Budayasari Junior dan KRT Bukit Gedung Menangi Pertandingan Boria PDRM

PERTANDINGAN BORIA REMAJA ANJURAN BERSAMA POLIS DI RAJA MALAYSIA (PDRM) dengan GABUNGAN PERSATUAN KEBUDAYAAN dan KESENIAN MELAYU NEGERI PULAU PINANG.




 BORIA MEMANG ISTIMEWA. KETIKA GENRE-GENRE KESENIAN TRADISIONAL LAIN TERPAKSA BERHADAPAN DENGAN POLEMIK AKIBAT KEMUNCULAN HIBURAN MODEN, BORIA MEMPUNYAI KEKUATAN TERSENDIRI. BORIA SENTIASA MENDAPAT TEMPAT DALAM MASYARAKAT. BUKAN HANYA DI PULAU PINANG TETAPI MALAHAN DISEBARKAN SECARA MELUAS TERUTAMA DI NEGERI-NEGERI LAIN DI UTARA SEMENANJUNG. 

Bagaimanapun, persembahan ini memerlukan sokongan daripada pelbagai agensi supaya ia terus kekal sebagai warisan untuk generasi seterusnya. Keaslian persembahan boria wajar dipelihara. 


Pertandingan dan persembahan seperti ini harus diperbanyakkan lagi. Kesenian popular rakyat ini wajar dipersembahkan dalam apa jua acara untuk melestarikan budaya ini. Ianya memerlukan sokongan daripada pelbagai agensi supaya ia terus kekal sebagai warisan untuk generasi seterusnya. Boria harus dimartabatkan di Pulau Mutiara yang indah lagi permai ini. 


Tanggal 11 Februari 2012, sekali lagi Boria bergema di Padang Kota Lama, Pulau Pinang, riuh suasana acara Polis Di Raja Malaysia (PDRM) ditambahkan lagi dengan riuhnya seni persembahan boria.


Pertandingan Boria ini turut disertai oleh lima buah kumpulan boria dari Pulau Pinang dan Seberang Perai. Berikut ialah nama kumpulan yang bertanding pada petang tersebut.


1. Kumpulan Boria SK Bagan Jermal, Butterworth
2. Kumpulan Boria Gema Permata, Bandar Perda, Bukit Mertajam
3. Kumpulan Boria KRT Bukit Gedung, Pulau Pinang
4. Kumpulan Boria JPJ, Pulau Pinang
5. Kumpulan Boria Budayasari Junior, Pulau Pinang

 Keputusannya, Juara disandang oleh Boria Gema Permata. Tempat Ke 2 disandang oleh Boria Budayasari Junior dan Ke 3 pula dimenangi oleh Boria KRT Bukit Gedung, Pulau Pinang.

 Ini adalah penganjuran yang terbaik dari pihak luar yang sama-sama merasakan warisan boria ini perlu dimartabatkan di Pulau Pinang. Terima kasih kepada Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dan juga Gabungan Persatuan Kebudayaan dan Kesenian Melayu Negeri Pulau Pinang yang telah menjayakan pertandingan ini. Semoga selepas ini nanti ada pula pihak-pihak lain yang turut jalankan aktiviti seperti ini.


Tahniah dari Blog Warisan Boria kepada semua!


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...