Boria Zaman Dahulu

Selasa, Mac 31, 2009

Pelakon Sketsa Latiff Korea Bersama Bakar Panjang


Latiff Korea, ada orang gelar Hamid Gurkha Pulau Pinang. Nama sebenarnya Abdul Latiff Abu Bakar kini berusia 72 tahun suatu masa dulu terkenal sebagai pelakon sketsa boria. Latiff yang dilahirkan dalam tahun 1937 berasal dari Kampung Dodol Pulau Pinang. Beliau mula menceburkan diri dalam boria dengan Kumpulan Boria Kampung Dodol dalam tahun enampuluhan. Kemudian Latiff aktif pula dengan Kumpulan Boria Dakotas, Jelutong, Pulau Pinang.

Dengan Kumpulan Dakotas, Latiff berpasangan berlakon sketsa boria dengan Abu Bakar Kassim ataupun Bakar Panjang, Pak Wan Teh, Nordin Marikan dan Hashim Sahar. Sebelum itu Bakar pula bermain dengan Kumpulan Boria jalan Patani, Pulau Pinang. Kumpulan Boria Dakotas pernah memenangi Pertandingan Boria Pesta Dendang Rakyat anjuran RTM di awal tahun 70an dahulu.

Baru-baru ini saya telah menemui mereka berdua di sebuah kedai kopi di Kampong Dodol. Latiff yang cacat pendengaran kini tidak lagi main boria. Hanya Bakar yang masih lagi aktif hingga sekarang setelah berehat kira-kira 20 tahun.

Foto: Bakar (kiri) dan Latiff (kanan).

Foto: Sketsa Boria - Kiri - Latiff, Nordin, Hashim dan Bakar dalam Pesta Dendang Rakyat RTM.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...