Boria Zaman Dahulu

Ahad, Jun 21, 2009

Boria Tak Betul Di Tv1 RTM Pagi Ini 21 Jun 2009





Nasib boria dicemar lagi. Jam 8.15 pagi tadi saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari pelawak/pelakon sketsa boria Chik beritahu sebuah persembahan boria sedang ditayangkan di TV1. Menurut Chik, boria tersebut tidak ada sketsa dipermulaannya dan rangkap karangannya pula tidak mengikut rangkap peraturan yang betul. Saya buka Tv1, masuk pula panggilan telefon dari Shamsudin Othman penggiat boria dan pemimpin Kumpulan Boria Kepala Batas Seberang Perai memberitahu saya perkara yang sama. Memang apa yang saya saksikan dan dengar dari nyanyian tukang karang dan sailor tersebut tidak mengikut peraturan boria yang sebenarnya. Rangkap karangan bukan begitu. Sepatutnya di Pulau Pinang ada Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang, pihak-pihak yang berkenaan haruslah dahulu merujuk kepada Jabatan untuk memastikan persembahan boria yang sebenarnya dapat diadakan.

Beginilah nasib kesenian warisan boria yang kini telah dinobatkan sebagai Kesenian Warisan Kebangsaan Malaysia. Kami penggiat-penggiat boria di Pulau Pinang sedang berusaha bertungkus lumus untuk memastikan kesenian ini dapat diangkat ke Kesenian Warisan Dunia oleh UNESCO tapi malangnya hingga ke hari ini boria jadi 'pi mai pi mai tang tu'. Sapa pun tak perduli.

Saya dah maklumkan kepada Pengarah Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang Cik Mariam Sulaiman dan juga kepada beberapa orang penggiat boria lain.

Siaran: TV1 (RTM) Hujung Minggu Malaysia
Waktu: 8.00 pagi
Tarikh: 21 Jun 2009
Persembahan Oleh: Kumpulan Boria SK Taman Dato Harun 1, Petaling Jaya.

Gambar: Penggiat Boria - Omara, Shamsuddin dan Chik

Oleh: Omar M. Hashim (OMARA) (Penggiat Boria Pulau Pinang)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...