Boria Zaman Dahulu

Selasa, Jun 23, 2009

Kumpulan Boria Kanak-Kanak Di Bandar Perda Seberang Perai



Dalam usaha untuk mengembalikan semula kegemilangan seni warisan boria di Pulau Pinang, baru-baru ini saya dan Mustaffa Ishak telah mengumpulkan lebih 25 orang kanak-kanak dari Blok Q, Pangsapuri Permata Bandar Perda, Seberang Perai untuk ditubuhkan dua buah kumpulan boria. Pertama saya ingin tubuhkan Kumpulan Boria Asli Kanak-Kanak (terdiri dari lelaki kesemuanya). Kedua pula Kumpulan Boria Moden Kanak-Kanak (lelaki dan perempuan).

Kami cuba memilih empat orang yang boleh menyanyi dengan baik untuk dijadikan tukang karang boria kumpulan ini nanti. Saya juga telah meminta bantuan pemuzik Zulkifli Omar untuk menguji bakat mereka. Tujuan kami, selain dari mendekatkan kanak-kanak ini dengan seni budaya warisan kita, diharap nanti mereka juga akan membesar dengan semangat cintakan seni, bangsa dan negara dan menjauhi budaya lepak, gejala sosial, samseng jalanan dan sebagainya.

Saya masih lagi mencari beberapa orang kanak-kanak yang boleh berlakon sketsa boria dan menyanyi sebagai tukang karang di daerah Seberang Perai ini. Jika ada yang ingin menyertai sila hubungi saya - Omara di talian : 013-4220091 secepat mungkin. Terima kasih.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...