Boria Zaman Dahulu

Jumaat, Mac 12, 2010

Pemergian Abdullah Darus atau Pak Lah Kehilangan Besar Kepada Boria




Abdullah Darus ataupun lebih dikenali dengan panggilan Pak Lah telah kembali keRahmatullah pada 6hb. Mac 2010 di Hospital Besar Pulau Pinang. Perginya Pak Lah, seorang budayawan dan tokoh boria yang disegani adalah kehilangan besar kepada penggiat-penggiat seni budaya dan boria kita.

Pak Lah dan Pak Kan, dua orang lama boria yang begitu berpengalaman kini telah tiada lagi. Sebelum ini pada merekalah dirujuk apa-apa kemusykilan dan sejarah boria. Saya mendapat berita kematiannya daripada Pengarah Warisan Tak Ketara, Jabatan Warisan Negara Encik Siri Neng Buah melalui telefon pada jam 12.00 tengahmalam hari tersebut iaitu kira-kira sejam selepas Pak Lah meninggal.

Sebelum ini jika ada sesiapa yang ingin mendapat penjelasan mengenai seni warisan boria, saya sering cadangkan berjumpa atau telefon beliau. Beberapa rakaman tv dan dokumentari juga sering dibuat melibatkannya. Kali terakhir, saya uruskan rakaman dokumentari boria oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Saya telah membawa beberapa orang kakitangan Jabatan Warisan Negara menziarahi jenazahnya. Encik Zahir dari JKKN P. Pinang juga turut hazir. Saya Omar Hashim Omara, Yusof Hashim, Chik, Syed Akir, Mohd bin Osman, Quri, Omar Abdullah, Dr. Suhaimi, Tahir Sultan, Bashir Gulam, Kamaruddin Md. Mustafa, Hashim Ariffin, Yusuf Hussain dan ramai lagi rakan-rakan dalam boria turut berada di rumahnya di Pintasan Maklom, P. Pinang.

Saya harap, anak dan keluarganya akan terus menyimpan tulisan dan karya-karyanya untuk diabadikan sebagai khazanah yang berharga di Pulau Pinang. Marilah sama-sama kita mendoakan semoga ruhnya mendapat rahmat dari Ilahi. Al-Fatihah....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...