Boria Zaman Dahulu

Isnin, Mei 25, 2009

Ramai Kesal Penganjur Pertandingan Boria Tidak Rujuk JKKN Ng. P.Pinang



Tokoh dan Penggiat-Penggiat Boria Pulau Pinang melahirkan rasa dukacita kerana pihak penganjur Pertandingan Boria Karnival Pendidikan Pencegahan Dadah 2009 yang sedang berlangsung sekarang ini tidak mendapatkan nasihat dari Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang terlebih dahulu sebelum meletakkan syarat-syarat dalam pertandingan tersebut.
Adalah lebih baik jika semua pihak yang ingin mengadakan sesuatu persembahan dan pertandingan yang berkaitan dengan boria dapat merujuk kepada Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang dan kemudiannya Jabatan akan merujuk pula dengan Tokoh dan Penggiat-Penggiat Boria di sini supaya segala syarat dan peraturan dan cara-cara pengadilan tidak melanggar keputusan yang telah dibuat dalam Symposium Boria 2005 tidak lama dulu.
Pertemuan yang diadakan di Naza Hotel , Tanjung Tokong Pulau Pinang pada 24 Mei 2009 Ahad telah berjaya menghimpunkan sebilangan orang-orang baru dan lama boria di Pulau Pinang. Antaranya ialah - Abdullah Darus 80 tahun atau lebih dikenali dengan panggilan 'Pak Lah', Syed Akir (Agil), Omar M. Hashim (Omara), Omar Abdullah (Omar Pak Lah), Kamaruddin Haniffa (RTM), Rosely Abdullah (Chik), Abu Bakar Kassim, Ali Yusoff, Yusof Ahad, Mustaffa Ishak, Yusof (Pak Kojek), Shamsuddin Othman, Roslan, Mustaffa (Mus), Wan Kamarulzaman, Tok Mo dan ramai lagi. Yassier Yusof (Deejay YY) dan Deejay Iskandar dari RTM juga turut serta.

Pelakon/Pelawak yang tidak asing lagi Imuda dan Pencipta Lagu Abbas Bakar yang datang dari Kuala Lumpur juga turut bersama. Program Bicara Eksekutif Budaya "PERKEMBANGAN BORIA PULAU PINANG; KETOKOHAN ABU BAKAR JAAFAR DAN ABDULLAH DARUS"yang dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang Cik Mariam Sulaiman juga turut dihadiri oleh Pengarah Arkib Negara Cawangan Pulau Pinang Encik Nasir Malim.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...