Boria Zaman Dahulu

Rabu, September 28, 2011

Tukang Karang Boria





Selepas persembahan lakonan/sketsa, persembahan boria diteruskan dalam bentuk lagu dan nyanyian. Kumpulan penari sailor masuk menarikan lagu masuk dan diikuti nyanyian lagu boria diketuai oleh seorang tukang karang (Tukang karang akan memegang tongkat penunjuk ketika menyanyi ataupun ‘baton’).

Tukang karang akan menyampaikan lagu boria dengan suara yang lantang dan bersemangat. Nyanyian dimulakan secara solo oleh tukang karang, dan kemudiannya diikuti oleh sailor yang mengulangi lagu korus boria. Tukang karang dianggap menjadi nadi penggerak untuk sesebuah persembahan kumpulan boria.

Tukang karang amat penting dalam persembahan boria. Dia akan bertindak sebagai ketua untuk menyampaikan rangkap-rangkap karangan yang menceritakan kembali dari sketsa yang telah dilakonkan sebelum itu.

Jika zaman dahulu, biasanya tukang karang akan menyampaikan nyanyian dan karangannya secara sepontan, tapi kini ramai tukang karang yang buat persediaan terlebih dahulu sebelum persembahan dan ada tukang karang yang menyampaikan karangan yang ditulis oleh orang lain.


Dalam persembahan boria, tukang karang tidak perlu menari. Seelok-eloknya tukang karang bebas bergerak ke kiri dan kanan pentas ketika giliran sailor sedang menyanyi.

Antara Tukang Karang boria zaman dahulu dan kini dalam persembahan boria yang sempat saya catitkan di sini ialah: Datuk Ahmad Daud, Zainol C (Pak Man Telo), Ali Yussof, Syed Akir, Yaakob, Hafizi Jie, Jibran Khalil, Hail Amir, Ibrahim, Najib Haniff, Shukor Hamid, L. Ramlie, Wank Kamarulzaman.





Dan antaranya lagi ialah Maulud, Nassier Wahab, Rosli Abdullah (Chik), Hasman Hassan, Achan, Pak Kan, Roslan, Abee Wahab, Yan, Aini Omar dan ramai lagi.

(Jika ada lagi nama yang belum saya sebutkan atau ada nama yang tidak lengkap di sin
i sila hubungi saya untuk berikan lagi fakta dan maklumat untuk kita kongsikan bersama).

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...