Boria Zaman Dahulu

Selasa, Mei 26, 2009

Tokoh, Penggiat dan Ahli Boria Bertemu di Program Bicara Eksekutif Budaya



Program Bicara Eksekutif Budaya "PERKEMBANGAN BORIA PULAU PINANG; KETOKOHAN ABU BAKAR JAAFAR DAN ABDULLAH DARUS" yang diadakan di Naza Hotel Pulau Pinang pada 24hb. Mei 2009 lepas berjaya mengumpulkan tokoh, penggiat dan ahli-ahli boria. Majlis anjuran Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang ini telah dirasmikan oleh Cik Mariam Sulaiman, Pengarah Kebudayaan Dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang dan turut dihadiri oleh Pengarah Arkib Negara Cawangan Pulau Pinang Encik Nasir Malim.

Ahli-ahli panel yang terdiri dari Omar Abdullah, Kamaruddin Haniffa, Omar M. Hashim (OMARA) dan Syed Akir telah membincangkan mengenai perkembangan boria masakini dan ketokohan Abu Bakar Jaafar (Pak Kan) dan Abdullah Darus (Pak Lah). Sebuah persembahan boria khas dari Kumpulan Boria Warisan Jemari Pulau Pinang yang menggabungkan dewasa dan kanak-kanak telah menarik perhatian para jemputan.

Tayangan sedutan temuramah Pak Kan dan Pak Lah, kedua-dua tokoh boria yang dibincangkan pada pagi tersebut juga dapat mengenangkan kembali perjuangan ke dua-dua tokoh boria ini dalam memajukan seni warisan pulau mutiara. Gambar Atas Kanan - Dejay YY, Yusof M. Hashim, Nasir Malim (Pengarah Arkib Negara Malaysia Cawangan P. Pinang), Syed Akir, Imuda, Cik Mariam Sulaiman dan Abbas Bakar.

Gambar Kiri - Ahli-ahli Panel terdiri dari Omar Abdullah (Omar Pak Lah), Kamaruddin Haniffa (RTM), Omar M. Hashim (OMARA) dan Syed Akir. Gambar Bawah - Cik Mariam Sulaiman sedang menyampaikan cenderamata kepada Abdullah Darus (Pak Lah) di akhir majlis tersebut.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...