Boria Zaman Dahulu

Jumaat, Jun 26, 2009

Di Belakang Tabir Persembahan Boria






Sesekali mungkin anda juga ingin lihat telatah ahli-ahli boria semasa berada di belakang pentas dan mendengar sedikit cerita pahit-maung yang kami lalui sebelum persembahan. Saya ada juga merakamkan beberapa gambar semasa kami berada di belakang pentas.

Ahli-ahli kumpulan boria biasanya sering datang awal ke sesuatu tempat persembahan, maklumlah banyak persiapan yang harus dilakukan termasuk penyediaan pakaian dan solek. Contohnya untuk persembahan yang akan bermula jam 8.30 malam, ada yang dah sampai seawal jam 3.00 petang. Bukan senang nak kumpulkan ahli-ahli yang ramai seperti ini, jika kita tidak jaga masa, mungkin akan menjadi masalah ketika persembahan kelak.

Kami pernah mengalami detik kecemasan semasa ke Kuala Lumpur buat persembahan di PWTC bulan Mac lalu. Kami bertolak dengan keretapi malam dari Butterworth dan sepatutnya tiba di Kuala Lumpur jam 4.30 pagi. Ditakdirkan hujan lebat selepas Taiping menyebabkan pokok tumbang atas landasan. Keretapi terpaksa undur ke belakang hingga sampai ke Stesyen Keretapi Taiping dan menunggu di situ hingga pukul 5.00 pagi. Selepas kerja-kerja pembersihan oleh pihak KTM, keretapi tersebut baru bertolak semula ke Kuala Lumpur dan sampai jam 10.00 pagi. Persembahan jam 2.00 petang. Kami terpaksa bergegas ke tempat persembahan dengan teksi dan lakukan persiapan dengan tergesa-gesa. Tapi Alhamdullilah semuanya berjalan mengikut jadual.

Begitu juga dengan tukang karang. Biasanya kami sediakan seorang tukang karang dan sailor 'standby' untuk sesuatu persembahan. Ada kalanya pernah terjadi tukang karang yang utama ada hal mustahak tak dapat dielakkan dan terpaksa meninggalkan tempat persembahan, ketika ini tukang karang pengganti akan mengambil tempatnya dan persembahan dapat dijalankan tanpa sebarang masalah.

Terdapat pula penganjur yang tidak sediakan bilik persalinan menyebabkan kami terpaksa gunakan tandas sebagai pengantinya. Walau apapun yang terjadi, persembahan yang baik harus kami utamakan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SNAPLAH PONDAN BERSIAP BARU BEST

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...