Boria Zaman Dahulu

Khamis, April 30, 2009

Malay Performing Arts - Boria Di Perasmian Pejabat Warisan Dunia George Town


Tahniah kepada Puan Rozaini dan Encik Osman dari Pejabat Warisan Negeri Pulau Pinang kerana Pejabat mereka telah bertukar menjadi Pejabat  Warisan Dunia, George Town. Juga terima kasih kerana telah meletakkan satu sudut 'Malay Performing Arts - Boria' di ruang pameran tingkat atas Pejabat Warisan Dunia. Sepanjang pameran, sebuah dokumentari boria terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka telah ditayangkan disamping mempamirkan kostum dan props boria.

Majlis perasmian yang kebetulan dalam suasana hujan lebat sebelah pagi itu telah disempurnakan oleh Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. Fungsi utama pejabat itu adalah untuk memantau pelaksanaan dan pengendalian Pelan Pengurusan Tapak merangkumi hal-hal berkaitan pemasaran, promosi, pengangkutan awam, keselamatan, penyelidikan, kajian-kajian impak, penterjemahan tapak, kesedaran awam dan khidmat nasihat. Pejabat itu akan ditingkatkan dan diperbaiki agar ianya setaraf dengan pejabat-pejabat UNESCO Warisan Dunia yang lain di seluruh dunia.

Gambar - Omar M. Hashim (OMARA) di sudut 'Malay Performing Arts - Boria'. Pelakon sketsa Boria Abu Bakar Kassim turut bersama.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...