Boria Asli Omara di Festival Boria 2014

Selasa, April 28, 2009

Rumah Kita Bersama

                Ada sebuah rumah yang cantik binaannya. Ia dijaga oleh beberapa orang yang suka dengan rumah ini. Dibuat pagar yang kemas, semak-samun dan lalang ditebas bersih. Cat disapu dan ditukar warnanya tetapi keaslian bentuk rumah tetap dipelihara. Ramai pengunjung yang melawat rumah ini. Ia terletak di Pulau Mutiara, Pulau Pinang. Inilah sebuah rumah warisan.

                Hari ini rumah ini hampir  dibiarkan usang. Lalang dan semak samun di kelilingnya. Pagarnya pun hampir roboh. Debu di sana sini dan dipenuhi dengan sarang labah-labah. Bumbungnya yang pecah membiarkan air hujan menitik ke dalam rumah.  Pengunjung sudah berkurangan melawat rumah ini.

                Tiba-tiba ada sesaorang yang selama ini melihat rumah ini dari jauh timbul rasa simpati dan perihatinnya kepada rumah ini lalu dibersihkannya segala kekotoran dan debu-debu di dalamnya, lalu ditebas lalang dan semak-samun sehingga bersih kembali. Dibuang sawang dan dibaiki atap bumbungnya. Pagarnya  dibaiki menjadi kemas kembali.  Ia diangkat dan dimartabatkan sebagai warisan.

                Marilah semua yang pernah menjaga rumah ini dahulu kembali menjaga  dan memulihara rumah kesayangan ini bersama-sama. Jangan disoalkan siapa dan mengapa orang ini memulihkan rumah ini. Rumah ini adalah rumah kita bersama sebagai anak Pulau Mutiara. Kembalikan dan kekalkan ia supaya kemasyhurannya terkenal ke seluruh dunia. Inilah dia....B. O. R. I. A. Ya...Boria adalah hak kita bersama. Bersatulah wahai semua penggiat boria, bukan masanya untuk kita menyalahkan orang ini dan orang itu. Jika boria ‘pupus’, kita bersamalah yang harus disalahkan.

-          Omar M. Hashim (OMARA), Pulau Mutiara

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...