Boria Zaman Dahulu

Ahad, April 12, 2009

Warisan Boria Terima Sungutan Guru Mengenai Peraturan Boria


Warisan Boria terima beberapa panggilan telefon, email dan sms guru-guru dari beberapa negeri yang bertanyakan peraturan sebenar persembahan boria Pulau Pinang. Mereka memberitahu saya, ada antara kumpulan boria sekolah mereka yang menyertai Pertandingan Boria Karnival Pendidikan Pencegahan Dadah 2009 mendapat teguran yang tidak tepat dengan pengadil atau juri yang dilantik.

Paling terbaru (pagi ini 12 April 2009), seorang guru dari utara memberitahu saya, pengadil memberitahu 'sailor' atau kelasi boria tidak perlu mengulangi rangkap pertama yang dinyanyikan oleh tukang karang.

Sebenarnya mengikut peraturan boria yang sebenar dan telah diputuskan dalam Simposium Boria yang diadakan sebelum ini, memang sailor dikehendaki mengulangi rangkap pertama yang dinyanyikan oleh tukang karang dan sekali mengikut rangkap terakhir yang disampaikan oleh tukang karang.


Sebagai seorang penggiat boria yang memperjuangkan seni warisan ini, saya harap segala peraturan boria haruslah diikuti demi untuk menjaga keasliannya.

Gambar di atas: Simposium Boria Pulau Pinang Tahun 2005

- Omar M. Hashim Penggiat Boria Pulau Pinang

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...