Boria Zaman Dahulu

Isnin, Oktober 10, 2011

Mustaffa Mengimbas Kembali Boria Padang Tambun

"Mengibas kembali, Padang Tambun dulunya merupakan satu-satunya tempat berkumpul orang-orang Melayu dari kampung-kampung sekitar Tanjung menghiburkan hati dan merupakan satu bentuk hiburan menyampaikan maklumat kepada orang ramai bersempena sambutan acara tahunan meraikan Hari Kemerdekaan yang dianjurkan oleh UMNO Bahagian Tanjung pada ketika itu.

Masih segar dalam kenangan, Padang Tambun menyaksikan Pertandingan BORIA di Pentas “A” dan Pentas “C”. Selepas main BORIA di Pentas “A”, pindah pula main BORIA di Pentas “C”. Pengadilan Pertandingan BORIA dibuat di Pentas “A”. Pada masa itu terdapat banyak Kumpulan BORIA yang aktif. Diantaranya BORIA Sg. Pinang, Kg. Dodol, Kg. Rawana, Kg. Makam, Kg. Herriot, Kebun Lama, Kebun Nyior, Dhoby Ghaut, Jalan Patani, Sg. Gelugor, Sg. Nibong, Hutton Lane, Jelutong dan lain-lain lagi.

Dalam lipatan sejarah juga, di Pentas “B” Padang Tambun, menyaksikan persembahan Seniman Agong Negara P. Ramlee dan Biduanita Negara Saloma, Ahmad Daud dan Sa’adiah, S.M. Salim, Jefri Din, A. Rahman Hassan, A.R. Tompel, Ibrahim Din, Yahaya Sulong & ramai lagi Penghibur-Penghibur Tanahair, mendendangkan, mengalunkan Lagu Dan Irama Yang Tak Dapat Dipisahkan. Ramai yang terhibur dengan aksi Kugiran Kumpulan Gitar Rancak dizaman Pop Ye Ye dan A-Go-Go."

Petikan Pandangan dari: Mustaffa Ishak, Penggiat Boria Pulau Pinang

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...