Boria Zaman Dahulu

Selasa, Oktober 04, 2011

Razman anak Penggiat Boria Allahyarham Rahman Hamid


Namanya Mohd. Razman. Seorang jurugambar still foto/video yang tidak asing lagi di Pulau Pinang. Anak kepada Allahyarham Rahman Hamid, seorang penggiat boria di Pulau Pinang juga bekas penerbit rancangan Dendang Rakyat RTM suatu ketika dulu.

Razman yang kini tinggal di Kampung Dodol, Jalan Perak, Pulau Pinang (rumah keluarganya) merupakan seorang peminat setia boria. Seperti saya juga, hatinya mudah terguris apabila melihat boria-boria yang dipersembahkan tidak mengikut peraturan yang betul.

Setiap kali beliau melihat boria-boria seperti ini, Razman akan merakamkan persembahan tersebut dan dimaklumkan kepada saya. Saya banyak menerima komen-komen beliau mengenai kerosakkan boria-boria yang dipersembahkan sekarang. Beliau bercakap dengan fakta dan bahan bukti sekali.

Syabas Razman! Saya harap ramai lagi yang perihatin dengan nasib dan perkembangan boria sejak akhir-akhir ini. Tujuan kita satu, mewujudkan persembahan yang betul tanpa dicemari dengan pengaruh lain-lain budaya pada kesenian warisan tradisi ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...