Boria Zaman Dahulu

Rabu, Julai 08, 2009

Boria Kanak-Kanak Gema Permata Muncul Di Bandar Baru Perda




Kumpulan Boria Gema Permata Bandar Baru Perda, Seberang Perai akhirnya berjaya ditubuhkan oleh Mustaffa Ishak, seorang penggiat boria yang sebelum ini telah berkecimpung dalam seni warisan boria di Pulau Pinang.

Baru-baru ini hasil usaha Mustaffa dan Omar Hashim (Omara), akhirnya  seorang tukang karang boria di kalangan kanak-kanak telah ditemui iaitu dikenali dengan panggilan Fendy, pelajar tingkatan dua, Sekolah Menengah Bandar Baru Perda, Seberang Perai. Fendy telah berjaya dalam saringan ujisuara untuk dibentuk sebagai seorang tukang karang boria. Beliau kelihatan gembira ketika mula menyesuaikan diri sebagai seorang tukang karang. Pemuzik Zulkifli Omar dari Seberang Jaya turut membantu pemilihan ini.

Hasilnya, Fendy telah diberi peluang oleh Omara merakamkan secara demo tiga buah lagu boria kanak-kanak. Beliau harus rajin berlatih lagi menyanyi mengikut lentok boria dan banyak lagi  perkara mengenai boria yang perlu beliau ketahui.

"Bakat-bakat seperti ini perlu digilap kerana seni warisan boria perlu pelapis di masa hadapan supaya ianya tidak mati atau lenyap ditelan arus zaman," jelas Omara.

Gambar Kiri - Mustaffa Ishak   Gambar Kanan - Fendy

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...