Boria Zaman Dahulu

Ahad, Julai 26, 2009

Sambutan Ulang Tahun Bandar Warisan Dunia Tanpa Boria





Sekali lagi 'BORIA' terima tamparan hebat di negeri asalnya sendiri Pulau Pinang apabila kesenian warisan yang telah dinobatkan sebagai warisan seni kebangsaan diketepikan dalam acara PERAYAAN SAMBUTAN ULANG TAHUN PERTAMA BANDAR GEORGE TOWN SEBAGAI TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO PADA 25 JULAI 2009.

Warisan Boria menerima beberapa panggilan telefon dari penggiat dan peminat boria bertanyakan hal ini dan saya sendiri hanya boleh jawab; "tak tahu".... Sepanjang hari hingga ke malam pada 25 Julai ketika saya pergi melihat acara-acara yang dipersembahkan memang benar tidak ada persembahan boria di situ. Kebudayaan kaum Cina, India, Benggali dan kesenian melayu lain seperti tarian, muzik asli, ghazal parti, silat dan sebagainya telah diadakan. Tapi yang peliknya, di manakah boria?

Sedih dengan nasib boria di negeri asalnya sendiri. Adakah pihak jawatankuasa penganjur terlupa kepada boria? Jika terlupa, Warisan Boria ingin cuba peringatkan. Lain kali ingat-ingatlah juga dengan boria.

"Tang mana lagi kami nak pi tujuk kalau bukan di George Town Pulau Pinang yang dah jadi bandaq warisan dunia ni....." "Kesianlah kat kami.... pagi petang malam dok berlatih punya nak jaga kesenian ni.... para penggiat pula dah keluaq duit poket sendiri nak biayai kumpulan-kumpulan boria masing-masing takut dia pupuih... tapi nak pupuih juga nampaknya...." "kat sapalah kami nak pi mengadu... kat Franchis Light kot? dia dah jadi batu...."...

Eh wah eh wah....! Pakat eh wah dalam bilik mandi sendiri pagi-pagi....

Gambar 1: Persembahan tarian melayu dan muzik asli di hadapan Muzium Islam
Gambar 2: Persembahan Ghazal Parti.
Gambar 3: Silver Man di Lebuh Armenian
Gambar 4: Beca membawa pelancong di hadapan Muzium Islam P. Pinang

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...