Boria Zaman Dahulu

Khamis, Julai 30, 2009

Fakta Boria Yang Harus Dibetulkan


Maafkan saya kerana terpaksa berterus terang menjelaskan di sini mengenai kekeliruan gambar dan catatan mengenai boria yang kerap saya dapati dari bahan-bahan rujukan mengenai boria Pulau Pinang. Ramai juga mereka-mereka yang baru ingin mendalami seni warisan boria bertanyakan saya mengenai gambar yang saya paparkan ini. Sila lihat gambar ini.... ada yang tanya, di akhir persembahan boria kena buat permainan akrobatik ka?

Jawapannya, boria tetap boria... Boria bukan tarian. Bukan akrobatik. Kalau menyerupai tarian, itu tarianlah namanya... bukan boria. Jika menyerupai akrobatik, itu akrobatiklah namanya... bukan juga boria. Jika kita nak pisahkan boria dengan seni yang lain senang saja....

1. Boria ada sketsa/cerita/lakonan boria... kalau lain daripada itu bukanlah boria.
2. Boria ada tukang karang.... pegang tongkat penunjuk/baton sambil menyampaikan rangkap karangan boria....kalau lain daripada itu bukanlah boria.
3. Boria ada rangkap karangan, susunan sukukata atau rima hujungnya sama setiap rangkap.... kalau lain daripada itu bukanlah boria.
4. Tukang karang boria menyampaikan karangan dengan suara lantang, jelas mengikut irama lagu.... kalau menyanyi itu pun bukan borialah... itu kita panggil penyanyi.
5. Boria ada sailor/kelasi di belakang tukang karang sambil bergerak mengikut step boria... kalau menari tu dipanggil penarilah atau tarian... bukannya boria.
6. Boria ada lagu masuk dan lagu keluar.... kalau yang lain tu kita panggil lagu sudahlah.
7. Sailor/kelasi mengulangi rangkap karangan yang disampaikan oleh tukang karang (biasanya dipermulaan dan akhir. Boleh juga yang lain.... tapi kalau sailor/kelasi tak menyanyi itu bukan borialah....
8. Boria tu borialah.... senang! tak payah nak pening-peningkan kepala.....
- Omar M. Hashim (OMARA) Penggiat Boria Pulau Pinang

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...