Boria Zaman Dahulu

Sabtu, Oktober 03, 2009

Boria Asli dan Boria Moden Sama-Sama diPerlukan




Apa perbezaan antara 'Boria Asli' dengan 'Boria Moden' ? Sebenarnya tak banyak perbezaan - Kedua-dua jenis boria ini tetap ada sketsa di permulaan, ada tukang karang, ada sailor, ada muzik dan lagu boria, ada lagu masuk dan lagu keluar, ada rangkap karangan boria dan juga ada props. Kedua-dua jenis boria ini meletakkan sailornya dalam dua baris dan tukang karang di bahagian hadapan.

Yang membezakan kumpulan boria asli dengan boria moden ini ialah susunan sailor dan gerak tarinya sahaja. Biasanya boria asli boleh berpakaian 'beragam' mengikut sesuatu cerita yang dipersembahkan. Tapi boria moden pakaian sailornya sama. Gerak tari boria asli mengikut tempo lagu dan pergerakan sailor bebas. Gerak tari boria moden pula pergerakan dikira mengikut lagu dan kiraan, contohnya serata 8, 8, 4, 4.

Oleh kerana di zaman dahulu kaum wanita tidak dibenarkan bermain boria, maka kaum lelakilah yang mengambil bahagian. Lelaki dibolehkan berpakaian wanita untuk sketsa dan sailor tapi masih tetap menampakkan diri asalnya lelaki. Boria moden pula sudah bebas, kaum wanita juga ada yang terlibat dalam sketsa dan juga sailor.

Walapun terdapat perbezaan kepada dua jenis boria ini, namun adalah tidak salah jika boria moden hendak dipersembahkan dan warisan boria asli pula tetap dipelihara. Jabatan Warisan Negara telah terima boria asli sebagai seni warisan dan sebuah dokumentari sedang diusahakan sebagai rujukan generasi akan datang.

Gambar: Atas - Kanan ialah persembahan boria moden. Kiri ialah persembahan boria asli zaman dahulu. Bawah - Boria Asli zaman ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...