Boria Zaman Dahulu

Sabtu, September 24, 2011

Fakta Mengenai BORIA



Sedikit Fakta ringkas dan mudah mengenai BORIA

Persembahan Sketsa di permulaan (bukan teater atau bangsawan). Ada pencadang, ada pembangkang dan ada penasihat. Jadilah cerita….
  1. Sketsa dalam loghat utara adalah digalakkan.
  2. Seorang Tukang karang (ada tongkat di tangan sebagai penunjuk)
  3. Ada sailor ataupun ‘kelasi’ di belakang tukang karang. Kumpulan sailor akan melakukan gerakkan mengikut irama lagu yang dipersembahkan.
  4. Nyanyian tukang karang dan sailor mengikut rangkap karangan yang mengikut tema atau tajuk persembahan boria tersebut. Rangkap karangan mestilah mempunyai empat baris pada satu rangkap dan setiap hujung sukukatanya bunyi sama. Beza dari pantun dan seloka. Umpamanya jika dihujung baris itu disebut perkataan ‘kota’ baris-baris berikutnya juga mestilah berbunyi ‘TA’. Jadi TA, TA, TA, TA atau BA, BA, BA, BA iaitu empat baris. Rangkap karangan boria tidak ada pembayang macam pantun.
  5. Boria ada lagu masuk dan lagu keluar. Selepas sketsa, sailor masuk dengan diiringi ‘lagu masuk’ dan selepas tamat persembahan, sailor keluar dengan diiringi oleh ‘lagu keluar’.
  6. Props yang bersesuaian boleh digunakan. Seperti payung, bunga manggar, bendera, gendang panjang dan sebagainya.
  7. Boria boleh diiringi oleh kumpulan muzik ataupun terkini ‘minus one’ dibenarkan.
  8. Lagu boria pula bebas. Boleh cipta atau gubah dari lagu-lagu yang sedia ada asalkan sesuai dan padan dengan persembahan boria.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...