Boria Zaman Dahulu

Jumaat, September 23, 2011

Boria KUDRAT 70an dan 80an di Seberang Perai



Kumpulan Senibudaya dan Drama Rakyat (KUDRAT) Seberang Perai yang aktif dari tahun 70an hingga akhir 80an.

Selain dari mempunyai unit Nasyid, Teater, Tarian, Muzik, kumpulan ini juga tetap memperjuangkan seni Warisan Boria dalam salah satu unit utamanya.

Selain dari buat persembahan di Majlis majlis yang diundang, Kumpulan Boria KUDRAT juga menyertai Pertandingan Boria Pesta Pulau Pinang yang diadakan setiap tahun ketika itu.

Saya Omar Hashim yang pernah dilantik menjadi Yang DiPertua kumpulan ini setelah kematian Allahyarham Abdullah Ismail (Wartawan Berita Harian), terus memikul tanggung jawab menerajui perjalanan persatuan ini dengan dibantu oleh Setiausaha Sdra Yusof Hussin yang masih setia hingga kini kerana terus menyimpan bahan-bahan KUDRAT walaupun persatuan ini terpaksa ditutup akibat perpindahan ahli-ahli tidak lama dulu.

Antara rakan kami yang masih saya ingat aktif dalam boria dan senibudaya lain ialah Siti Hawa Ahmad, Mat Isa Salleh, Siti Aishah Ahmad, Wanir Asmara, Athinarayanan, Wan Zaidon Hassan, Yusof M. Hashim, Johari Sahid, Zaliaha Abdul, Asrul, Yusof Hussin, Miskin Darus, Azlina Michael Rayan, Yusof Mat, Sobirin Mat, Maimun Ahmad, Wan Najib Wan Hassan.

Juga Shariff Tan, Wan Badrul Wan Hassan, Ismail @ Badrul Shafiee, Saad, Suhaimi, Che Putih Rejab, Nazir Mansor, Abu Osman Sirun, Wahab Ishak, Che Amah, Omar Hashim (saya) dan ramai lagi yang mungkin tidak disebutkan di sini. Ahli lebih seratus orang ramainya.


Atas: Gambar terkini, pertemuan beberapa orang rakan kami yang sudah lama tidak bertemu, Dari kiri berdiri - Asrul, Yusof Hussin, Omar Hashim (Omara), Yusof Hashim, Miskin Darus dan duduk Azlina Michael Rayan.

Bawah: Petikan akhbar persembahan Boria KUDRAT dengan tajuk Ekonomi Bumiputera.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...