Boria Zaman Dahulu

Selasa, September 27, 2011

Suami Isteri dan Anak Anak Aktif di bidang Seni dan Boria


Puan Zaini Man, Puan Rohaya Ayob dan suami mereka Anis Sobri Ahmad, ketiga-tiganya aktif dalam seni Tarian, Boria dan Teater di Pulau Pinang. Anak-anak mereka pula Amir Zairie, Amir Zahier, Amirah Zafirah dan Amirah Zubaidah mengikuti jejak yang sama di bidang seni terutamanya ‘Boria’.

Amir Zahier yang dikenali sebagai Ajek, 15tahun (2011) mula bergiat di bidang boria sejak usia 9 tahun, Amir Zairie pula adiknya, 13 tahun mula bergiat sejak usia 8 tahun dan dikenali dengan panggilan Ayie. Amirah Zafirah,13 tahun, lebih senang dipanggil Puteri bergiat sejak usia 8 tahun dan adik kepada Puteri pula Amirah Zubaidah, 10 tahun lebih menonjol di bidang teater dan pernah terlibat dalam Teater ‘Siti Di Alam Fantasi’ yang dipentaskan di Istana Budaya tahun 2010 lalu.

Menurut ibunya Puan Zaini Man, kerap juga anak-anak mereka ikut bersama bila dia dan suaminya terlibat dalam sesuatu persembahan seni dan budaya. Zaini yang bertugas di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Pulau Pinang bergiat dibidang seni sejak dari zaman remajanya lagi. Ibu kepada Amirah Zafirah dan Amirah Zubaidah Puan Rohaya Ayob pula aktif memimpin kumpulan boria dan tarian mereka yang dikenali sebagai Angkatan Budayasari Pulau Pinang.

Semoga keluarga seni ini terus bergiat dan aktif dalam seni budaya dan warisan disamping terus martabatkan Boria di persada seni tanahair yang juga warisan Pulau Mutiara ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...